Dem växer upp så fort! Tiden går så sjukt ...

mms_img-13067911 (MMS)

Dem växer upp så fort! Tiden går så sjukt fort när man fått barn, man märker liksom varje dag att dem blir större. Speciellt på Freddie! Han förstår så himla mkt nu, saker som vi inte ens gjort tillsammans eller provat på. Annars så gör vi mkt saker ihop. Föräldrar som säger att "det går inte att tvätta när barnen är med" eller liknande, tror jag inte försökt på rätt sätt. Självklart kommer ju inte barnet att göra det du tycker är rätt sätt att tvätta på, men det är ju här du kommer in o visar, så man kan samarbeta. Läste så bra nånstans "barn vill samarbeta o inte motarbeta". Vilket vi föräldrar säkert kan tycka att det är, att motarbeta genom att dra ut tvätten ut maskin på golvet. Men i själva verket gör den ju som oss, bara inte exakt på samma sätt. Fred får som sagt vara med i allt jag gör, annars hade både han o jag nog blivit lite disträ-a, om allt är nej bara för att det inte görs på ett vuxet sätt eller för oss rätt sätt så blir ju han bara frustrerad o det blir jobbigt för oss att alltid "tjata". När jag lagar mat, gör Fred detsamma med sina kastruller o burkar, o oftast får han hjälpa mig hälla i saker när vi tex bakar, undviker såklart ugn o spisplattor. När jag ska tvätta så hjälper han mig plocka in tvätten i maskin, om nått är smutsigt går han o lägger det i tvättkorgen o om han hittar skräp så kastar han det i sopen, precis som med blöjorna. Han plockar undan efter sig när maten är slut o vet var det mesta ska vara. Plockar ur saker ur diskmaskinen tex, samma här - inga farliga grejer såklart. Häromdagen knöt jag ihop soppåsen o gick ut o kastade den i trappen, när jag kom in så hade han tagit en ny påse (visserligen en husknuten systemetpåse) o lagt den i sopkorgen o va påväg att ställa in den i skåpet igen. Jag blir så stolt, han är så duktig o klarar så mkt mer än man tror! Han har blivit så söt med sin syster med. Oss är han snål med pussar o kramar till, men Freja, hon får loads!! Såfort hon är lessen går han dit o stoppar in nappen, häromdagen så försökte han även göra henne på bättre humör genom att leka tittut, behöver jag säga att jag smälte!? Som sagt, dem är inte små oförstående barn, dem är fullt kapabla till mkt, o vill göra mkt!



Isadora vill hjälpa till med precis allt och det går faktiskt riktigt bra. Hon blir så himla stolt när hon får slå igång torktumlaren, tömma diskmaskinen och dammtorka med mig. Det som kan vara lite jobbigt är när hon ska hjälpa mig att gå undan med all nyvikt tvätt... Jag får börja om med den högen innan jag stänger garderoben. Men då brukar jag passa på att göra det när hon är på dagis istället :-)

2011-12-21 // 21:09:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback